maanantaina

Koettelemuksista - pyhä Paisios


 

 

Ihminen, joka ei käy läpi koettelemuksia, joka ei halua tuntea yhtään kipua, tai kärsiä vaikeuksia, joka ei halua toisten vaivaavan itseään tai korjaavan itseään, vaan haluaa elää helppoa elämää, on irrallaan todellisuudesta. Psalmisti muistuttaa meitä sanoillaan: "Me kävimme läpi tulen ja veden, Sinä toit meidät ulos, ja me uudistuimme." (LXX Ps. 65:12)

Huomaattehan, että jopa Jumalanäiti kärsi ja myös meidän pyhämme kärsivät; ja sen vuoksi meidänkin täytyy olla valmiita kärsimään koska olemme samalla elämänpolulla. Ainoa ero heihin on, että kun me kärsimme hieman koettelemuksia tässä elämässä, me maksamme pois syntivelkaamme ja pelastumme. Jopa Itse Kristus tuli tähän maailmaan kivulla. Hän laskeutui alas Taivaista; Hän tuli lihaksi; Hän kärsi; Hänet ristiinnnaulittiin. Jopa nytkin kristitty ymmärtää Kristuksen tulemisen omaan elämäänsä kivun kautta. 

Kun kipu vierailee ihmisen luona, silloin hänen luonaan vierailee Kristus. Jos ihminen ei kuitenkaan koe lainkaan vaikeuksia ja koettelemuksia, on aivan kuin Jumala olisi hänet hylännyt - ihminen ei voi silloin maksaa pois velkaansa eikä kerätä aarteita Taivaaseen. Puhun nyt tottakai sellaisesta ihmisestä, joka ei halua kestää yhtään kärsimystä rakkaudesta Kristukseen. Sellainen ihminen sanoo: "Minulla on terveyteni, minulla on ruokahaluni, minä syön, minulla on rauhallista ja hiljaista ja minulla on helppo elämä..." eikä hän koskaan sano yhtäkään: "Kunnia olkoon Sinulle, Jumala!" Jos hän edes tunnustaisi kaikki nämä siunaukset, joita Jumala on hänelle antanut, silloin tilanne olisi hieman parempi. Jos hän vain sanoisi: "Minä en ole arvollinen kaikkiin näihin siunauksiin, mutta koska olen aika heikko, Jumala on antanut ne minulle." 

Pyhän Ambrosioksen elämästä me luemme, että pyhää ja hänen kumppalaisiaan piti kerran vieraana talossaan eräs rikas mies. Kun pyhä Ambrosius näki miehen valtavan omaisuuden, hän kysyi häneltä, oliko hän koskaan kokenut mitään surua tai murhetta. "Ei, en koskaan," mies vastasi. "Minun omaisuuteni kasvaa jatkuvasti, peltoni ovat hedelmällisiä, minulla ei ole kipuja, enkä ole koskaan ollut sairaana." Silloin pyhä itki ja sanoi seuralaisilleen. "Laittakaa kärryt valmiiksi, jotta voimme heti lähteä, sillä Jumala ei ole vieraillut tämän miehen luona!" Heti kun he astuivat ulos kadulle, rikkaan miehen talo vajosi maahan! Hänen hyvä ja helppo elämänsä merkitsi sitä, että Jumala oli hänet hylännyt.  



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.