Kreikkalaisella
Thassoksen saarella sijaitseva Arkkienkeli Mikaelin luostari on Pyhän
vuoren Filotheoksen luostarin podvori. Vanhus Efraim Filotheoslaisen
(Arizonalaisen) äiti, gerontissa Theofano, vietti täällä elämänsä
viimeiset vuodet ja siirtyi Herran tykö 27. helmikuuta vuonna 1986.
Luostarin gerontissa, igumenia Efraimia, antoi meille siunauksen
kirjoittaa muistiin oman kertomuksensa gerontissa Theofanosta, samoin
kuin luostarin sisarten muistelmia hänestä.
Gerontissa
Theofanoa kutsutaan arkkienkeli Mikaelin luostarissa ja yleensäkin
vanhus Efraim Arizonalaisen hengellisessä perheessä isoäidiksi.
Isoisä on vanhus Joosef Hesykasti, arkkimandriitta Efraimin
hengellinen isä, ja gerontissa Theofano puolestaan on isoäiti.
Yritämme tässä artikkelissa kertoa, miten suurimman osan
elämästään maailmassa elänyt tavallinen kolmen pojan äiti,
jonka pojista yhdestä tuli igumeni ja suuri vanhus Pyhällä
vuorella, kohosi tällaisiin hengellisiin korkeuksiin.
Tahtoisimme,
että tämä ortodoksinen kristitty nainen, äiti ja nunna,
innoittaisi meidän Jumalaa rakastavia lukijoitamme, sekä
maallikoita että luostarikilvoittelijoita, noudattamaan hänen
esimerkkiään ja kilvoittelemaan voimiensa mukaan rukouksessa.
Toivomme myös, että lukijamme oppisivat rakastamaan äiti Theofanoa
ja kääntymään hänen puoleensa pyytäen häneltä esirukouksia,
apua ja neuvoja luottaen lujasti siihen, että hän seisoo
uskalluksella Herran Jumalan edessä, Jota hän niin rakasti ja Jota
hän vilpittömästi palveli kaikesta sielustaan aina viimeiseen
hengenvetoonsa saakka.
Rukouksen
ihminen
Gerontissa Theofano
(maallikkonimeltään Viktoria Moraitis) rakasti ihmisiä todella
äidillisellä rakkaudella. Hän oli luonteeltaan ankara, mutta
rakkaudentäyteinen. Ankara hän oli etupäässä itseään kohtaan
ja vasta sen jälkeen muita kohtaan; niitä, joiden sielut Herra oli
antanut hänen huollettavakseen – lapsiaan ja nuoria
kuuliaisuussisaria kohtaan. Gerontissa oli rukouksen ihminen ja
ankaruudestaan huolimatta lisäksi hyvin laupias ja armahtavainen.
Hän oli aina ollut
uskovainen ja käynyt säännöllisesti kirkossa, mutta
varhaisnuoruudessaan hän eli vailla mitään erityisiä kilvoituksia
eikä hänellä ollut ohjaajavanhusta, joka olisi voinut ohjata häntä
hengellisessä elämässä. Hän matkusti mielellään ja tutustui
uusiin paikkoihin, mutta kun hänen kotinsa paloi ja hänelle
tapahtui jonkinlainen ihme tähän tulipaloon liittyen, hän kääntyi
koko sielustaan Kristuksen puoleen. Pian sen jälkeen Herra lähetti
hänelle hengellisen isän.
Gerontissa
Theofano (vasemmalla) ja gerontissa Makrina
|
«Me emme kaikki
yhdessäkään vastaa yhtä Viktoriaa»
Kuten tiedämme
arkkimandriitta Efraimin teoksen Elämäni
vanhus Joosefin kanssa perusteella, hänen perheensä rippi-isäksi ryhtyi isä Efraim
(Karajannis), Joosef Hesykastin oppilas, joka lähti Pyhältä
Vuorelta ja asettui asumaan Voloksen kaupunkiin. Hänestä tuli
Viktorian ja hänen ystäviensä perustaman yhteisön hengellinen
isä. Jotkut Viktorian ystävistä avioituivat ja toiset taas
valitsivat luostarikilvoituksen tien. Viktoria erottui muista: hän
oli niin vaatimaton, rakasti Jumalaa niin syvästi ja omasi sellaisen
rukouksen, valvomisen ja ihmisrakkauden lahjan, että hänen
hengellinen isänsä, vanhus Efraim sanoi hänestä: «Me emme kaikki
yhdessäkään vastaa yhtä Viktoriaa».
Kilvoitus
maailmassa
Viktorian aviomies,
Dimitris Moraitis, oli hänkin uskovainen ja kävi
jumalanpalveluksissa, mutta hän ei ollut yhtä palava kuin vaimonsa.
Hän ei kuitenkaan koskaan estänyt vaimoaan kilvoittelemasta ja
elämästä hengellistä elämää. Viktoria kilvoitteli jatkuvasti
paastossa, sekä kirkon paastojen aikaan että niiden ulkopuolella.
Kun hän valmistautui osallistumaan Kristuksen Pyhistä Lahjoista,
hän noudatti hurskasta kreikkalaista traditiota ja paastosi
täydellisesti kolmen päivän ajan eikä siis syönyt mitään
kolmeen päivään. Silti hän teki kaikki kotityöt ja kasvatti
lapsia. Kolmen päivän täydellisen paaston jälkeen hän osallistui
Kristuksen Pyhistä Salaisuuksista ja söi hiukan tuona päivänä
voidakseen seuraavana päivänä taas ryhtyä valmistautumaan
seuraavaa Pyhää Ehtoollista varten eli siis alkaakseen uuden kolmen
päivän paaston.
Öisin
hän sulkeutui keittiöön ja rukoili itkien polvillaan ja teki
lukemattomia maahankumarruksia
Öisin Viktoria
heräsi usein rukoilemaan. Sitä varten hän sulkeutui keittiöön,
kävi polvilleen ja teki monilukuisia maahankumarruksia. Hänen
poikansa Jannis, tuleva vanhus Efraim, sanoi hänelle: «Äiti,
herätä minut, kun lakkaat rukoilemasta, niin voimme rukoilla vähän
yhdessä». Täten tuleva vanhus Efraim oppi äitinsä ansiosta
rakastamaan öistä rukousta jo lapsesta lähtien. Kun hän oli
pieni, hänen oli vaikeaa rukoilla pitkään, mutta hän yritti
herätä ja rukoilla edes vähän aikaa.
Kuten jo sanoin,
gerontissa Theofanon aviomies antoi hänen kilvoitella paastossa ja
hengellisessä elämässä, mutta ei itse pyrkinyt noudattamaan hänen
esimerkkiään. Hän oli niin sanottu maltillinen kristitty. Hänellä
oli oma pieni yritys, puusepänverstas, jossa hän työskenteli
poikiensa kanssa opettaen heitä jo pienestä pitäen ja toivoi
jättävänsä verstaan heille perinnöksi. Verstaan peri vanhus
Efraimin vanhin veli Nikolaos, joka työskentelee siellä vielä
tänäkin päivänä omien lastensa ja lastenlastensa kanssa.
Sodan vuodet
Vanhus
Efraimin perhe
|
Dimitrioksella ja
Viktorialla oli neljä lasta. Esikoisena syntyi tytär Eleni vuonna
1924. Viktoria oli orpo ja ennen avioitumistaan hänen täytyi
elättää itsensä siivoamalla naapureiden luona jo 11 vuoden iästä
lähtien. Yksi naisista, joiden luona hän siivosi, oli erityisen
hyvä häntä kohtaan, piti hänestä huolta ja auttoi häntä
avioitumaankin. Kun Viktorialle syntyi tytär, hän sai nimekseen
Eleni tämän naisen kunniaksi. Elenitsa, kuten tyttöä kotona
kutsuttiin, kuoli pienenä. Sen jälkeen Viktorialle syntyi kolme
poikaa: Nikolaos (1926), Ioannis (tuleva vanhus Efraim, 1928) ja
Hristos (1930).
Kreikka
miehitettiin Toisen maailmansodan aikaan. Volos ja muut kaupungit
kärsivät nälkää. Asukkaiden piti kerätä ruohoa ja syödä sitä
jäädäkseen henkiin. Lisäksi rauhanomaisia asukkaita uhkasi aina
vaara miehittäjien taholta. Viktorian rukoukset kuitenkin varjelivat
hänen perhettään ja lapsiaan näinä vaikeina vuosina. Tuleva
vanhus ja hänen veljensä pelastuivat kuolemalta ihmeen kaupalla
useammankin kerran.
Noina vuosina
Jannis ja hänen veljensä yrittivät jotenkin auttaa vanhempiaan
elättämään perhettä ja he myivät kaikenlaista rihkamaa
kaupungin torilla: rinkeleitä, kiniiniä, nappeja, tulitikkuja...
Kerran kun Jannis ja Nikolaos olivat menossa torille myymään,
saksalaiset piirittivät aukion ja ottivat kaikki kiinni ja sanoivat
ampuvansa heidät saman tien. Nikolaos oli paria minuuttia
aikaisemmin lähtenyt torilta jostakin syystä, ja siksi häntä ei
vangittu, mutta Jannis oli yksi niistä, jotka saksalaiset veivät
ammuttaviksi.
Viime hetkellä
asukkaat saivat saksalaiset suostuteltua päästämään edes naiset
ja lapset. Jannis oli melkein viidentoista ikäinen, mutta hän oli
pienikokoinen ja laiha ja terveydeltään heikko ja näytti ikäistään
nuoremmalta. Kreikassa pienet pojat kulkivat tuohon aikaan kesät
talvet lyhyissä housuissa, vähän shortsien tapaisissa. Vanhus oli
ikäisiään päätään lyhyempi ja vielä 15-vuotiaanakin hän
kulki lyhyissä housuissa. Noina vuosina vaatteet käytettiin
kirjaimellisesti loppuun saakka. Sen tähden hän pelastuikin: hän
oli pienikokoinen ja laiha ja oli pukeutunut kuin lapsi ja viime
hetkellä hänet vapautettiin naisten ja muiden lasten mukana.
Saksalaiset ampuivat tuona päivänä kaikki miehet, nuoret ja
vanhemmat.
Toisella kertaa
sotilaat ottivat Janniksen vanhemman veljen Nikolaoksen kiinni
torilla ja hakkasivat hänet puolikuoliaaksi aivan ilman syytä.
Kun
pommitus alkoi, Viktoria polvistui ikonien eteen – hänen
rukouksensa varjeli hänen perheensä kuolemalta
Noina päivinä oli
tavallista nähdä hirtettyjä ihmisiä. Se oli alituisen pelon ja
kauhun aikaa. Vain usko ja rukous vahvistivat Viktoriaa ja hänen
perhettään. Kun pommitus alkoi, kaikki naapurit pakenivat
pommisuojaan, mutta Viktoria polvistui ikonien eteen ja rukoili –
niin vahva usko hänellä oli.
Ilmoituksia
Herralta
Viktoria oli alusta
asti tiennyt, että yhdestä hänen pojistaan tulee munkki. Hän sai
siitä kaksi ilmoitusta Herralta. Tässä kerron, miten sain tietää,
millaisia ne olivat olleet. Kun keskustelin gerontissa Efraimian ja
pyhän Arkkienkeli Mikaelin luostarin sisarten kanssa, he eivät
mitenkään muistaneet, millaisia nämä ilmoitukset olivat olleet.
Silloin gerontissa
Efraimia sanoi: «On vain yksi keino saada tietää, mitä tapahtui –
pitää puhua jonkun kanssa, jolle gerontissa Theofano itse oli
kertonut tästä tapauksesta – jonkun, joka oli tuntenut
gerontissan hyvin». Silloin pyysin mielessäni gerontissa Theofanoa
ja vanhus Efraimia lähettämään sellaisen ihmisen luokseni, sillä
en tahtonut kirjoittaa mitään, mikä ei pitäisi paikkaansa.
Viimeisenä päivänä
Kreikassa, kun olin yhdessä vanhuksen luostarissa – Herran
Taivaaseenastumisen luostarissa Serreksen Protissa – sinne tuli
ryhmä pyhiinvaeltajia Voloksesta, vanhuksen ja äiti Theofanon
kotikaupungista. Yksi heistä oli Eleni Kseni: kun hän sai tietää,
että olin tullut Arizonasta, hän alkoi puhua kanssani ja sanoi,
että hän on ollut vanhus Efraimin hengellinen lapsi 12-vuotiaasta
lähtien (nyt hän on 65-vuotias). Heti sen jälkeen hän kertoi
omasta aloitteestaan, millaisen näyn Viktoria oli nähnyt – juuri
siitä ilmoituksesta, joka minulta vielä puuttui kertomuksestani.
Kirjoitin hänen sanansa muistiin:
«Gerontissa
Theofano, johon tutustuin Portariassa, kertoi kerran äidilleni,
miten Herra oli lähettänyt hänelle kaksi merkkiä vanhus
Efraimista. Hän oli nähnyt kaksi näkyä unen ja valveen
välimailla. Ensimmäisellä kerralla hän oli nähnyt kolme
seppelettä, jotka kohosivat taivaisiin. Kaksi niistä oli
laakeriseppeleitä ja yksi oli kultainen. Tämä kultainen lensi
Pyhän vuoren suuntaan. Hän odotti silloin lasta eikä tiennyt,
montako lasta vielä saisi.
Viktoria
näki vastasyntyneen poikansa
pappismunkin
hahmossa ja igumenin asussa
Kun hänelle syntyi
kolmas lapsi, tuleva gerontas Efraim, hän oli seuraavien 40 päivän
aikana kerran unen ja valveen rajamailla ja kuuli taas äänen:
”Viktoria, mene ulos katsomaan poikaasi, vanhusta, joka tuli
Pyhältä vuorelta”. Viktoria mietti ihmeissään: ”Miten se voi
olla mahdollista! Minähän olen juuri saanut lapsen. Milloin
ihmeessä hän ehti ryhtyä munkiksi?” Silti hän lähti ulos ja
näki vanhuksen: parin päivän ikäisen lapsensa, mutta pappismunkin
hahmossa ja täydessä igumenin asussa, kullan ja kukkien
koristamassa».
«Ei puoliksi,
vaan kokonaan, ja aivan kuten on vaadittu»
Viktoria tiesi,
että Janniksesta piti tulla munkki, ja suhtautui häneen sen tähden
hyvin vaativasti. Hän oli kuitenkin rakastava äiti, vaikkakin
ankara. Vanhuksen veli Nikolaos sanoi, että Viktoria oli aina
vaatinut lapsia tekemään kaikki heille annetut tehtävänsä niin
kuin piti: «Ei puoliksi, vaan kokonaan, ja aivan kuten oli
vaadittu».
Vanhus Efraim lähti
Athokselle vuonna 1947. Isä ei olisi tahtonut päästää häntä
kotoa eikä antanut siunausta munkiksivihkimiselle, sillä hän
tarvitsi apulaisen puusepänverstaalle, jossa oli aina paljon työtä.
Silloin äiti auttoi Jannista lähtemään salaa. Tässä tapauksessa
hän vastusti miehensä tahtoa, sillä hän tiesi, että Jumala
tahtoi, että hänen pojastaan tulisi munkki.
Vanhus
Efraim nuorena.
|
Kun Jannis täytti
19 vuotta ja heidän perheensä rippi-isä, isä Efraim, siunasi
hänet lähtemään Athokselle, äiti auttoi salaa poikaansa
hankkimaan kaiken matkalle tarvittavan. Isä, joka tiesi poikansa
tahtovan lähteä Athokselle, piti häntä silmällä ja vaati, että
hän aina kertoisi, missä oli ja mihin aikaan palaisi. Siihen aikaan
heidän seurakunnassaan järjestettiin nuorille kristinoppikursseja,
joilla Jannis kävi säännöllisesti. Hänen isänsä ei estänyt
häntä käymästä näillä oppitunneilla, joita piti heidän
rippi-isänsä, isä Efraim. Kun koitti päivä, jolloin Jannis oli
lähdössä Athokselle, äiti neuvoi häntä jättämään isälle
lapun, että hän on lähtenyt kristinoppikurssille ja palaisi
myöhemmin. Vanhus kertoi, että se jopa vastasi todellisuutta: mitä
muuta hän aluksi teki Athoksella kuin opetteli kristinuskoa?
Jannis jätti
lapun, otti tarvittavat tavarat ja lähti jalkaisin kohti satamaa
lähteäkseen laivalla Athokselle. Isä palasi töistä ja kysyi
Viktorialta, missä poika oli. Viktoria näytti hänelle lapun, ja
isä rauhoittui sen luettuaan. Mutta kun Jannis ei palannut kurssilta
tavalliseen aikaan, isä hermostui ja alkoi kysellä vaimoltaan
tarkemmin. Lopulta Viktorian oli pakko sanoa totuus. Silloin isä
sanoi kiukuissaan: «Ja sitähän ei tapahdu», ja ajoi vauhdilla
satamaan toivoen ehtivänsä hakemaan pojan kotiin. Matkalla hän
kaatui pyörällä ja satutti itseään sen verran, ettei enää
pystynyt ajamaan, vaan joutui palaamaan kotiin tyhjin toimin. Vanhus
sanoi myöhemmin, että oli ilmeisesti ollut Jumalan tahto, että hän
lähti laivalle juuri tuona päivänä ja pääsi Athokselle.
Munkiksivihkimys
Athokselta hän
kirjoitti äidilleen vain yhden kirjeen, jossa kertoi: «Äiti, me
emme täällä peseydy vedellä, vaan kyynelillä». Sen jälkeen
hänestä ei moniin vuosiin kuulunut mitään. Kuten tiedämme,
vanhus Efraim lähti Athokselta maailmaan ensimmäistä kertaa
käydäkseen gerontas Joosefin viimeisen tahdon mukaisesti
kotikaupungissaan Voloksessa ja ryhtyäkseen siihen aikaan
Stagiateksessa Pilion alueella asuneen sisariston hengelliseksi
ohjaajaksi. Silloin hän tapasi äitinsäkin, ja kuten tiedämme,
äiti ei edes tuntenut poikaansa; niin paljon vanhus oli muuttunut
askeettisissa kilvoituksissa viettämiensä vuosien aikana.
Vuonna 1962
Voloksen sisaristo hankki vanhus Efraimin siunauksesta pienen
maa-alueen vuorelta Portariasta Ylä-Voloksessa rakentaakseen sinne
luostarin. Aikaisemmin tuolla alueella ei ollut luostareita. Sinne
tuotiin samalla Jumalanäidin ihmeitätekevä ikoni, joka oli sitä
ennen sijainnut Stagiateksen talossa.
Kun ikoni oli
siirretty uuteen paikkaan, siellä ryhdyttiin korjaamaan rakennusta
ja vuonna 1963 sisaristo siirtyi Portariaan. Pian vanhus Efraim
toimitti uudessa luostarissa ensimmäisen nunnaksivihkimyksen: hän
vihki nunnaksi oman äitinsä Viktorian ja antoi hänelle
vihkimyksessä nimen Theofano, samoin kuin äitinsä ystävän, jolle
hän antoi nimeksi Matrona. Vanhus Efraim nimesi äitinsä autuaan
keisarinna Theofanon († 893/894), keisari Leo Viisaan puolison
kunniaksi Vanhus Efraim kunnioittaa keisarinna Theofanoa suuresti ja
siksi hän antoi äidilleen nimen keisarinnan kunniaksi. Myöhemmin
monet igumeniat ja nunnat ovat saaneet vanhukselta tämän saman
nimen.
Ensimmäinen ja
paras kuuliaisuussisar
Nunnaksivihkimyksen
jälkeen gerontissa Theofano ei jäänyt Portariaan, vaan palasi
joksikin aikaa kotiinsa. Sitä ennen hänen puolisonsa, vanhus
Efraimin isä, oli jo kuollut, mutta pojista nuorin, Hristos, ei
ollut vielä avioitunut. Gerontissa asui kotonaan nuorimman poikansa
kanssa aina siihen asti, kunnes hän meni naimisiin, ja sen jälkeen
äiti Theofano siirtyi lopullisesti Portariaan luostariin.
Pian äitinsä
nunnaksivihkimyksen jälkeen vanhus Efraim vihki nunnaksi Marian,
jolle hän antoi nimeksi Makrina. Makrinasta tuli Portarian luostarin
igumenia. Gerontissa Theofano oli hänen kumminaan
nunnaksivihkimyksessä ja siksi äiti Makrina piti häntä
ohjaajanaan ja hengellisenä äitinään. Portariassa he asuivat
vuosikausia samassa keljassa ja jatkoivat yhteisiä
rukouskilvoituksiaan aivan kuin olivat tehneet vielä maailmassa
ollessaan, kun he Viktorian kotona sulkeutuivat öisin keittiöön
rukoilemaan polvillaan. He olivat suuria rukoilijoita. Paikalliset
asukkaat todistavat nähneensä, että öisin luostarista kohosi
taivaisiin kaksi tulipatsasta – gerontissa Theofanon ja Makrinan
rukoukset.
Siten gerontissa
Theofanosta tuli poikansa ensimmäinen ja paras kuuliaisuussisar.
Kuten nunnat kertovat, hän oli aidosti kuuliainen ja rukoili
katkeamatta, ja sen tähden hän kohtasi paljon kiusauksiakin.
Gerontissa tuli
kirkkoon aina ensimmäisenä
Gerontissa Theofano
asui Portariassa vuoteen 1983 saakka. Siihen mennessä hänen
terveytensä oli alkanut heiketä eikä Portarian ilmasto enää
sopinut hänelle. Siksi vanhus Efraim päätti siirtää hänet
äskettäin avattuun Arkkienkeli Mikaelin luostariin Thassoksen
saarelle.
Arkkienkeli
Mikaelin luostari, Athoksen Filotheoksen luostarin podvori.
|
Thassoksen
luostarin sisaret kertoivat gerontissa Theofanon viimeisistä ajoista
heidän luostarissaan. Gerontissa tuli aina ensimmäisenä kirkkoon.
Palveluksissa hän seisoi aina eikä koskaan istuutunut.
Kreikkalaisissa kirkoissa on seinille sijoitettujen stasidien lisäksi
tavallisesti vielä tuoleja riveissä kirkon takaosassa, ja joskus
edessäkin, ja rukoilijat istuutuvat välillä lepäämään, sillä
luostarissa jumalanpalvelukset ovat hyvin pitkiä.
Uupumattoman
rukouksensa takia gerontissa sai kärsiä paljon pahojen henkien
tähden
Gerontissa Theofano
seisoi aina myös silloin, kun luki Jeesuksen rukousta
rukousnauhallaan. Rukousnauhaa hän ei koskaan päästänyt
käsistään. Väsymättömän rukouksensa takia hän sai kärsiä
paljon pahoista hengistä, jotka hän kuuli ja joita hän näki omin
silmin. Hän kertoi sisarille, että aina, kun hän meni keljaansa
levähtääkseen ennen yöpalvelusta ja kävi pitkäkseen vuoteelle,
pahat henget ryntäsivät hänen kimppuunsa eivätkä antaneet hänen
nukahtaa. Ne kutsuivat häntä: «Hei, vanha akka», kiskoivat häntä
kaikkiin suuntiin ja heittivät peiton lattialle. Hän näki ne omin
silmin. Kerran ne kiusasivat häntä siinä määrin, ettei hän
lainkaan pystynyt nukahtamaan illalla. Vähää ennen palveluksen
alkua ne jättivät hänet lopulta rauhaan ja gerontissa torkahti.
Mutta sitten sisaret alkoivat jo kutsua palvelukseen lyömällä
semantroniin. Kun he huomasivat, ettei gerontissa tullut kirkkoon,
sisar Isidora lähti hakemaan häntä keljasta. Hän koputti oveen,
mutta äiti Theofano luuli, että paha henki on palannut kiusaamaan
häntä, ja vastasi oven takaa: «Mene pois, älä enää lyö
minua!» Sittemmin hän kertoi, että paha henki oli hakannut häntä
kaiken yötä antamatta hänen nukkua.
Viimeinen
koettelemus
Kun gerontissa
täytti 92 vuotta (20. joulukuuta vuonna 1983), hän sai
aivoinfarktin ja halvaantui. Ennen sairastumistaan hän oli aina itse
pitänyt itsestään huolta ja auttanut vielä keittiössäkin ja
muissa taloustöissä, tehnyt sisarille ruokaa ja opettanut heitä
leipomaan prosforoita. Hän oli erinomainen taloudenhoitaja ja hyvin
uuttera eikä koskaan pysähtynyt lepäämään. Hän
joko
teki
työtä
tai
rukoili
kaiken
aikaa.
Ensimmäisenä
paastona aivoinfarktin jälkeen kaikki luulivat, että hän kuolisi.
Vanhus Efraim tuli Thasokselle Pyhältä vuorelta ja vietti koko
Suuren paaston 40 päivää äitinsä vierellä. Hän näki äiti
Theofanon ympärillä paljon pahoja henkiä, jotka eivät antaneet
hänen sielulleen lepoa. Vanhus Efraim alkoi rukoilla palavasti ja
pyysi Herraa päästämään hänen äitinsä pahojen henkien
vallasta. Hänen rukoustensa ansiosta gerontissan vointi koheni, hän
palasi tajuihinsa ja oli aivan selkeä autuaaseen loppuunsa saakka,
joka koitti kahta vuotta myöhemmin. Yhdessä nauhoitetussa
puheessaan vanhus Efraim kertoi äitinsä autuaasta kuolemasta.
Vanhus Efraimin
kertomus gerontissa Theofanon autuaasta kuolemasta
Vanhus
Efraim äitinsä haudalla
|
«Thassoksen
saaren ilmasto sopi hänelle paremmin kuin Portarian ilmasto, joten
siirsin hänet Thassokselle. Hänen elämänsä loppu läheni
hiljakseen. Hän halvaantui kaksi vuotta ennen kuolemaansa, 93 vuoden
iässä, eikä enää noussut vuoteeltaan. Mutta, Jumalan kiitos,
Evankeliumissa sanotaan: Jokainen,
joka Minun nimeni tähden on luopunut talostaan, veljistään
tai
sisaristaan, isästään, äidistään tai lapsistaan tai
pelloistaan, saa satakertaisesti takaisin ja perii iankaikkisen
elämän (Matt.
19:29).
Näin kävi minun
äidillenikin: sairautensa aikana häntä ympäröivät
huolehtivaiset tyttäret, luostarisisaret, jotka pitivät hänestä
huolta hyvin innokkaasti. Mistä nykyään voitte löytää tällaista
rakkautta maailmasta? Sairaanhoitaja, joka piti äidistäni huolta,
yksi luostarin sisarista, rakasti äitiäni niin, ettei sitä voi
sanoin kuvata. Hän oli niin hieno ja kiltti, että jopa nukkuikin
samassa keljassa äitini kanssa.
Kun äidin
sairaudessa koitti kriisi, tapahtui jotakin hyvin harvinaista – ja
jos tapahtuukin, vain hengellisten ihmisten kohdalla, koetteeksi ja
kokemukseksi. Oli ilta ja äiti oli jo monen päivän ajan maannut
kuin kuollut ikään syömättä ja juomatta ja silmiään avaamatta.
Ei tippaakaan vettä, joten hän oli jo kuivunut ja makasi silmät
kiinni, kuten kuolevat ihmiset yleensä.
Ja kun hän oli
tällaisessa tilassa, olin hänen vierellään sairaanhoitajanunnan
ja luostarin igumenian kanssa. Oli jo pimeää, lampukka paloi.
Edellisiltana hän oli hetkeksi avannut silmänsä suurin piirtein
samoihin aikoihin. Nytkin hän avasi silmänsä ja katseli
ympärilleen ikään kuin odottaen, että jotakin tapahtuisi saman
tien tai oli jo tapahtunut, hiukan levottomana, aivan kuin olisi
kuunnellut jotakin tai nähnyt jotakin tai jonkun. Hän oli maannut
tiedottomana jo monta päivää ja nyt hän ensimmäistä kertaa
osoitti jonkinlaista kiinnostusta ympäröivää maailmaa kohtaan.
Hän makasi avoimin silmin voimatta liikkua ja katseli sivuilleen,
oikealle, vasemmalle, alas, ylös. Ja sitä mukaa kun aika kului,
hänen kasvoillaan näkyi kauhea agonia ja hirveä pelko, todellinen
pelon ryöppy. Hänen kasvoiltaan heijastui samanlainen kauhu kuin
ihmisellä, jota tappaja lähestyy veitsi kädessä.
«Pelasta,
Jumalanäiti! Pelasta, Jumalanäiti!»
Aloin siunata häntä
ristinmerkillä ja toistin ääneen Jeesuksen rukousta, jotta hän
rauhoittuisi. Ymmärsin, että pahat henget koettelivat häntä.
Jonkin ajan kuluttua vaara oli ohi ja näkymättömät voimat
poistuivat. Äiti rauhoittui, hän oli vielä tajuissaan. Silloin
kysyin häneltä: “Äiti, mitä se oli? Mitä sinulle tapahtui?”
– “Voi, niitä on niin monta! Niin paljon!” Ja siitä hetkestä
alkaen äiti alkoi rukoilla: “Pelasta, Jumalanäiti! Pelasta,
Jumalanäiti!” Tätä rukousta hän toisti päivin ja öin. Hän ei
enää vaiennut, vaan anoi yötä päivää Jumalanäidiltä
pelastusta.
On todella
hämmästyttävää, ettei hänellä ollut minkäänlaisia ajatuksia,
pelkkä rukous vain, vaikka sairaat ihmiset usein antavat helposti
periksi kaikenlaisille ajatuksille ja mielikuville. Elämäntapansa,
alituisten kilvoitusten, ansiosta äiti sai hankittua aivan
erityislaatuisen kärsivällisyyden lahjan, ja tämä kärsivällisyys
auttoi häntä pysymään koko ajan rukouksessa. Minä kysyin
häneltä: ”Mitä tapahtui?” ja hän vastasi: ”Jumalanäiti
auttaa minua!” ja rukoili edelleen: ”Pelasta, Jumalanäiti!
Pelasta, Jumalanäiti!”
Jonkin ajan
kuluttua hänen kärsimyksensä lakkasivat ja hän rauhoittui ja
sulki silmänsä. Seuraavana päivänä hän avasi silmänsä tuohon
samaan aikaan. Sama pelko ja agonia heijastuivat taas hänen
kasvoiltaan ja kaikki toistui edellispäivän tapaan. Se oli hyvin
kiduttavaa.
Minua alkoi vaivata
kysymys, miksi pahalla hengellä on valtaa tämän pyhän sielun
ylle? Ymmärsin kyllä, että hänen oli sallittu kohdata tämä
kiusaus, jotta hän saisi itselleen kruunun ja voisi tämän
koettelemuksen kautta saada uskallusta Jumalan edessä. Kun hän oli
tässä tilassa, sanoin itselleni: ”Tämän ei pidä jatkua. On
aika saada tämä loppumaan”. Menin keljaani, polvistuin ja aloin
rukoilla: ”Herra, minä pyydän Sinua joko ottamaan hänet heti nyt
luoksesi, jotta hän saisi levon, sillä hän on levon ansainnut, tai
ajamaan pahan hengen kauemmas tästä pyhästä sielusta. Hän on jo
uurastanut Sinun tähtesi niin paljon, että nyt hänelle on
koittanut levon aika”. Sillä tavoin minä rukoilin.
Kun äidin silmät
avautuivat seuraavana päivänä tuohon samaan aikaan, hän oli
levollinen. ”Äiti, miten voit?” ”Ne lähtivät...”
Koettelemus oli päättynyt. Siitä hetkestä alkoi hänen autuaan
elämänsä viimeinen autuas vaihe. Hän oli tässä autuaassa
tilassa monen päivän ajan. Hänen ulkonäkönsä muuttui
vähitellen, hän kaunistui kaunistumistaan. Tämä kauneus ei
tietenkään ollut fyysistä, vaan hengellistä. Minun teki mieli
ottaa hänestä valokuvia. Jumalan armo näkyi hänessä selvästi.
Siten hän vähitellen lähestyi kuolemaansa».
«Näin, kuinka
hänen sielunsa kohosi taivaisiin kohtaamatta mitään esteitä»
«Seuraavana vuonna
tulin Kristuksen syntymäjuhlan jälkeen luostariin tapaamaan häntä”,
starets Efraim jatkoi kertomustaan. ”Hän keskusteli kanssani,
tajusi, mitä tapahtui, ja toisti rukousta lakkaamatta. Hänen
elämänsä viimeisillä hetkillä hänen kasvonsa kirkastuivat ja
autuus loisti niistä. Hän kääntyi oikealle, avasi silmänsä ja
katsoi siihen suuntaan ikään kuin olisi nähnyt siellä jotakin.
Sillä hetkellä suuri pääsiäisilo ja ylösnousemuksen ilo
valtasivat minun sieluni aivan kuin kymmenen pääsiäisyön
armovoima olisi yhtäkkiä vallannut minut.
Koin sellaisen
tunteen ensimmäistä kertaa elämässäni. Kun ohjaajavanhukseni
Joosef siirtyi Herran tykö koin tietenkin myös jotakin erityistä,
mutta tämä tapahtui minulle läheiselle ihmiselle. Koin ja tunsin
tuona hetkenä sellaista iloa ja onnea... en osaa sanoa, miten se
tapahtui, mutta minä näin, kuinka hänen sielunsa kohosi taivaisiin
kohtaamatta mitään esteitä.
Kun lääkäri
saapui, hän ei voinut uskoa, että äiti oli jo kuollut, sillä hän
näytti niin elävältä. Hänen ruumiinsa oli lämmin ja pehmeä
aivan kuin elävän ihmisen. ”Herra, armahda! Minä en voi uskoa
tätä!” lääkäri huudahti. Se oli maatumattomuutta. Sanoin
lääkärille, että Kristus oli sanonut, että kuolema on pelkkää
unta ja että jokainen ihminen herää Hänen toisen tulemuksensa
päivänä, kun arkkienkeli soittaa torvea.
Kun lääkäri
lähti, me ompelimme gerontissan mantiaan ja koristelimme sen
kolmella ristillä. Sitä tehdessämme koin edelleen samaa
pääsiäisriemua niin voimakkaasti, että olisin tahtonut lähteä
ulos ja veisata ”Kristus nousi kuolleista!” Hän oli niin kaunis
kuoltuaan. Hän oli 95 vuoden ikäinen, mutta näytti 15-vuotiaalta.
Se oli koko hänen elämänsä, kaikkien hänen kilvoitustensa
tulosta, palkinto niistä».
Hänen
jäännöksensä olivat «hyvin kauniit»
Gerontissa
Theofanon hauta luostarin hautausmaalla. Siinä ei enää ole ristiä,
sillä hänen jäännöksensä on jo otettu pois ja hauta on tyhjä.
|
Luostarisisaret
kertoivat minulle, että kun gerontissa Theofanon arkkua kannettiin
luostarin hautausmaalle, lampaat ryntäsivät perään ja kyyhkyset
tulivat lentäen. Lampaat olivat omin neuvoin hankkiutuneet ulos
aitauksestaan ja ne juoksivat haudalle yhtaikaa määkien. Sitten ne
kääntyivät takaisin ja palasivat tarhaansa. Sen jälkeen jostakin
ilmaantui parvi kyyhkysiä. Ne lensivät arkun yli ja häipyivät
korkeuksiin.
Gerontissa
Theofanon jäännökset olivat «hyvin kauniit». Kreikassa on yhä
edelleenkin tapana kaivaa jäännökset haudasta kolmen vuoden
kuluttua ja siirtää luut luuhuoneeseen – ei vain Athoksella, vaan
myös muissa luostareissa ja jopa tavallisilla hautausmailla.
Jäännösten ulkonäön ja värin perusteella arvioidaan edesmenneen
kuolemanjälkeinen tila. Kun esimerkiksi ruumis ei maadu tai
jäännökset haisevat pahalta, jälkeenjääneet tajuavat, että
edesmenneen sielu voi huonosti ja se tarvitsee rukousapua. Silloin
sukulaiset tilaavat neljänkymmenen liturgian palveluksia ja jakavat
almuja köyhille edesmenneen sielun hyväksi. On myös tiettyjä
merkkejä, joiden perusteella havaitaan, että edesmenneen sielu on
saanut armon Jumalan luona: luut ovat muuttuneet meripihkan värisiksi
ja ne tuoksuvat hyvältä. Joskus joidenkuiden ortodoksien jäännökset
löytyvät myös maatumattomina.
Vanhus
Efraim pitää gerontissa Theofanon pääkalloa käsissään. (Huom!
Toisissa lähteissä kuvassa mainitaan olevan vanhus Joosef
Hesykastin pääkallon).
|
Kun gerontissa
Theofanon hauta siis avattiin, hänen jäännöksensä tuoksuivat
hyvältä ja luut olivat meripihkan väriset, minkä perusteella
voitiin määritellä, että hänen sielunsa oli saavuttanut
pelastuksen. Hänen päätään varten tehtiin pyhäinjäännösarkku,
jossa se nytkin lepää pyhän arkkienkeli Mikaelin luostarissa
Thassoksen saarella.
Pyhien isiemme
esirukousten tähden Herra, Jeesus Kristus, meidän Jumalamme,
armahda meitä!
28. lokakuuta
2016
Tämän artikkelin käännöksen julkaisuun on saatu lupa Pravoslavie.ru-sivustolta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.