Heikki Alex Saulamo puhui aiheenaan "Seksuaalisuus ja rakkaus". Heikki Alex Saulamo's topic was "Sexuality and love".
Hänen puheestaan ovat seuraavat kaksi lainausta, joista ensimmäinen on
Tito Collianderin
teoksesta
Ihmisen ääni:
"Todellista, ”tosi” rakkautta on se, johon ei liity tarvetta koskettaa
toisen ruumista, hyväillä, syleillä sitä. Kokemus sanoo, että muussa
tapauksessa rakkaus on helposti vaarassa: ajallisuuden ja
ruumiillisuuden vaatimuksesta heräävä halu nostaa päätään ja uhkaa
vangita rakkauden, pakottaa sen suuntautumaan yksipuoliseen päämäärään.
Sukupuolihimo
on rakastavalle menetys. Halu voi herätä jo käden koskettaessa ja
pidellessä toisen kättä. Tämä kosketus saattaa eksyttää rakkauden
ahtaaseen aitaukseen. Se harhautuu pysähtymään pelkän sukupuolisuuden,
seksuaalielämän rajoihin. Ja siten alistumaan riippuvaiseksi ruumiin
kykeneväisyydestä.
Rakkaus ei siedä vankeutta. Kaikki todellinen rakkaus on vapaata. Sidottu, pakonalainen rakkaus on mahdottomuus.
Jos
sukupuolinen halu vangitsee rakkauden, se menettää ominaisluonteensa:
muuttuu rakkaudesta sukupuolivietiksi ja samalla määrärajoissaan
tavoitelluksi nautinnoksi.
Monillakaan ei ole käsitystä rakkaudesta. Sanaa käytetään liian usein väärin.
Loppujen
lopuksi me emme tiedä juuri mitään todellisesta rakkaudesta, siitä jota
apostoli Paavali kuvaa ensimmäisessä korinttolaiskirjeessä. Kuinka
"rakkaus ei etsi omaansa".
Ihmishakuinen rakkaus etsii auttamatta
omaansa. Se pyrkii yhdessäoloon rakastetun kanssa. Kaikkein selvimmin
tämä käy ilmi sukupuolivaltaisessa rakkaudessa ja siinä, josa rakkauden
kohde halutaan omistaa.
Erikseen on rakkaus, joka kohdistuu
tiettyyn naiseen, tiettyyn "omaan" lapseen, tiettyyn kansaan, maahan,
tietyyn ideologiaan – tosin kaiken tämänkin voi ajatella mahtuvan
rajoittamattoman rakkauden piiriin.
"Onneton rakkaus" on ilmiö,
jota ei esiinny muualla kuin viettielämässä. Samoin mustasukkaisuus,
omistushalun tuntomerkki. Aistillisuudesta irtautunut rakkaus tuottaa
aina iloa, sitä mitä sanotaan ”onneksi” ja vapaudeksi.
Näin
siksi, että se on avointa, mihinkään suuntaan karsinoimatonta. Se elää
riippumattomana ulkoisista ehdoista ja toiveista, kuvitelmista,
pettymyksen ja romahduksen pelosta. Sillä ei ole minkäänlaista
tyydytyksen tai ”vastarakkauden” vaatimuksia. Läpikotaisin puhdistuneena
ja vapautuneena sillä on vain yksi ominaisuus ja yksi tarve:
rakastaminen."
* * *
Ja toinen
Alexander Schmemannin teoksesta
Of Water and the Spirit:
"On
virhe ajatella, että pitäessään avioliiton ulkopuolista sukupuolielämää
”pahana”, Kirkko pitäisi sitä selkeästi ”hyvänä” avioliitossa, sillä
sukupuolielämä, avioliitossa tai ei, kuuluu ”tähän maailmaan”, sikäli
kuin se on himoa – maailmaan, jonka ”muoto on katoamassa” ja joka
nykyisessä muodossaan ei tule perimään Taivasten Valtakuntaa. Ja koska
sukupuolielämä on ilmausta ”tämän maailman” elämää muodostavasta ja
määrittävästä ”lihan himosta, silmien pyyteestä ja elämänkorskasta”, se
kuuluu lain, ei armon, alaisuuteen. Lain alaisuus ei tarkoita, että se
olisi tuomittavaa, vaan sitä että sitä säädellään elämän
kokonaisnäkemyksen valossa, alisteisena tälle näkemykselle, sisältyneenä
sen rajoihin, siinä järjestyksessä, joka tässä maailmassa on ainoa
suoja pimeitä ja järjettömiä itsetuhoisia voimia vastaan. Jos
sukupuolielämä on ”kielletty” avioliiton ulkopuolella ja ”sallittu” sen
sisällä, johtuu tämä siitä, että avioliitto – huolimatta omasta
rappeutuneisuudestaan tässä langenneessa maailmassa – kuuluu korkeampaan
elämännäkemykseen, jonka on mahdollista saavuttaa Jumalan Valtakunta,
kun taas pelkkä ”luonnollisten” viettien ja yllykkeiden tyydyttäminen,
niin luonnolliselta ja täyttymyksen tuottavalta kuin se voikaan
vaikuttaa, ei kuulu tähän näkemykseen, vaan johtaa lopulta itsetuhoon ja
siten paljastuu ”luonnon vastaiseksi”. Laki ei voi kirkastaa ja
lunastaa, mutta se voi kuitenkin rajat antamalla ja tiettyä järjestystä
ylläpitämällä viitata itsestään poispäin, langenneen luonnon
ulkopuolelle, antamaan ihmiselle tietoisuuden korkeammasta
elämännäkemyksestä ja saada hänet pyrkimään sitä kohden. Ja juuri tästä
syystä Kirkko tuomitsee demonisina kaikki ”seksuaalista vapautumista”
vaativat ideat ja trendit eri yhteyksissään. Jos sukupuolielämä – sen
ymmärtäminen ja oikein arvostaminen – on ollut Kirkolle moraalisuuden
varsinainen ”koetinkivi”, ei tämä johdu ”lihaa” koskevasta patologisesta
ja syyllisyydentuntoisuudesta pakkomielteestä, kuten monet näinä
aikoina tuntuvat ajattelevan. Itse asiassa tämä sairaalloinen ja
pakkomielteen omainen tylsistyneisyys on tullut yhä enenevässä määrin
tavaramerkiksi ”seksuaaliselle vapautumiselle” eli kaikille yrityksille
tehdä seksistä – ja vain seksistä – koko ihmiselämän ja rakkauden ainoa
sisältö. Päinvastoin, koska Kirkko tietää ihmisen todellisen olemuksen
ja kutsumuksen, Kirkko tietää myös, että moinen vapautuminen johtaa
ihmisen täydelliseen orjuuteen ja itsetuhoon.
Kirkon silmissä se
mitä ihmisten ”ruumiillisina olentoina ja maailmassa asuvina” on
mahdollista tehdä ja mitä heidän tuleekin tehdä on hyväksyä – nöyrästi
ja kuuliaisesti – Jumalan ilmaisema laki, joka vapauttaa, ainakin
jossain määrin, hänet seksuaalisuuden pimeästä ja järjettömästä
hirmuvallasta – laki, joka tekee sukupuolielämästä rakkauden palvelijan,
vaikkakin kahtiajakoisen, eikä sen herraa ja koko sisältöä. Laki ei
”pyhitä” sukupuolielämää, eikä liioin ”kiroa” sitä. Mutta paljastamalla
ihmiselle totuuden sukupuolielämästä, sen traagisesta ja
väistämättömästä kaksijakoisuudesta, Kirkko auttaa ihmistä säilyttämään
näyn omasta todellisesta olemuksestaan ja taistelemaan sen eheyden
puolesta, toisin sanoen etsimään armoa." (Tekstin suomentanut VTM Ville Nygren).
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.