sunnuntaina

Pyhittäjäisä Siluan, rukoile Jumalaa meidän puolestamme!

Pyhittäjä Siluan Athosvuorelainen.
Kuva: Pyhän Andreaan skiitta (julkaistu tekijän luvalla).


"On eri asia uskoa Jumalaan kuin tuntea Hänet."
 
- pyhä Siluan

+ + +



"Eräs toinen luostarin vanhimmista munkeista, skeemamunkki Trofim, varsin merkittävä kilvoittelija, jonka elämä voisi olla hyvänä esimerkkinä monille, luki Siluanin poismenon jälkeen osan hänen muistiinpanoistaan. Kirjoitukset muun muassa Jumalan rakkaudesta, nöyryydestä ja Siluanin saama kehotus pitää mieli helvetissä eikä joutua epätoivoon tekivät häneen syvän vaikutuksen. Muistan tapaamiseni hänen kanssaan luostarin pienen sataman luona. Hän pysäytti minut ja sanoi:

- Nyt minä olen nähnyt, että isä Siluan saavutti pyhien isien mitan. Hänen poismenonsa vakuutti minut siitä.

- Isä Trofim, rohkenin sanoa, - eikö muka puoli vuosisataa yhteistä elämää luostarissa saanut teitä vakuuttumaan siitä, vaan vasta poismeno?

- Minä olen aina rakastanut häntä ja iloitsin tavatessani hänet, mutta minusta vaikutti siltä, että hän puhui Jumalan kanssa liian suoraan, liian välittömästi. Minä totta puhuakseni pelkäsin hänen puolestaan.

- Miten hän sitten puhui, kun pelkäsitte hänen vuokseen?

- Vaikka hän puhuikin hyvin yksinkertaisesti, hän kuitenkin puhui jotenkin liian rohkeasti rukouksesta ja Jumalasta, aivan kuin hän olisi puhunut omasta isästään. Minä keskeytin hänet joskus ja sanoin: "Lopeta, isä!" Minusta tuntui, että hän oli kadottanut Jumalan pelon.

- Mitä hän vastasi, kun te keskeytitte hänet?

- Hän oli aina tasainen. Kun keskeytin hänet, hän vaikeni.

- Entä suuttuiko hän keskeytyksestä?

- Ei suinkaan! Hän oli lempeä ihminen, enkä muista, että hän olisi koskaan suuttunut.

- Isä Trofim, tehän tiedätte, että ylpeät ovat aina omapäisiä ja loukkaantuvat, jos heitä moititaan. Miten sitten ette kiinnittänyt tähän huomiota?

- Niin, Jumala kätki hänet minulta. Hänhän oli hyvin yksinkertainen. Vasta nyt ymmärrän oman virheeni.

- Entä mitä sanotte hänen muistiinpanoistaan?

- Minä jo sanoin teille, että hän saavutti pyhien isien mitan."


Arkkimandriitta Sofroni Saharov: Pyhittäjä Siluan Athosvuorelainen




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.