tiistaina

”Vanhus, se-ja-se teki minulle näin."



Voloksen Portariassa sijaitsevan Panagia Odigitrian luostarin 
Igumenia Makrina (+ 4.6.1995) 


Gerontissa (so. igumenia) Makrina sanoi: ”… Isät etsivät tapoja voittaa himonsa. Synnintunnustuksissaan he sanoivat: ”Tämä himo on kasvanut. Tämä taistelu on tullut esiin. Tämä kesyttämätön peto. Egoismi taistelee minua vastaan, enkä kykene sitä voittamaan. Mustasukkaisuus, kateus, tuomitseminen, epäilys ja toisten syyttely kaikki sotivat minua vastaan. Mitä voin tehdä näille demoneille? Kuinka voin taistella niitä vastaan, Vanhus? Millä tavoin voin taistella näiden demonien kanssa, jotka sotivat minua vastaan?”

Teemmekö tuolla tapaa omissa ripeissämme? Ja nämä ovat ilmiselviä asioita, joita meidän tulisi tunnustaa ripissä. Vai menemmekö rippi-isämme luo ja, kuten eräs mies kerran, sanomme: ”Vanhus, se-ja-se teki minulle näin”? Sitten tuo mies kertoo rippi-isälleen kaiken, mitä tuo toinen on hänelle tehnyt. Kun hän polvistuu kuulemaan synninpäästörukouksen, rippi-isä ei sanokaan hänen nimeään, vaan antaakin anteeksiannon ja sovituksen hänen sijaansa sille henkilölle, jota mies on syyttänyt kaikesta. Silloin mies hätkähtää: ”Isäni, miksi sanoit tuon toisen nimen?” Pappi vastaa: ”Hänen synnintunnustuksensa minä tänään kuulin. Sinä et sanonut mitään omista synneistäsi. Et nöyrtynyt: ”se-ja-se on syypää, hän on tehnyt kaiken pahan sinulle.”

Tarvitaan pitkämielisyyttä. Tarvitaan kärsivällisyyttä. Kärsivällisyyttä tarvitaan elimmepä millaista elämää tahansa. Eikö meillä ole kärsivällisyyttä? Silloin meillä ei ole pelastusta.”







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.